Wat is voor jou de beste tijd om te gaan slapen? Bereken je eigen slaapritme!

Wat is voor jou de beste tijd om te gaan slapen? Bereken je eigen slaapritme!

Iedereen heeft een ander slaapritme. Het aantal uren slaap dat we nodig hebben verschilt per persoon, maar dat is niet het enige wat belangrijk is voor een goed slaapritme. Ook het tijdstip waarop we naar bed gaan is belangrijk. Maar wat is jouw bedtijd?

We weten allemaal dat een goede nachtrust goed is voor onze gezondheid. Na een goede nacht slaap voelen we ons beter en uitgerust. Maar hoe weet je nu wat voor jou het beste is?

Een slaapcyclus bestaat uit 90 minuten en een gemiddeld mens heeft gemiddeld 5 van deze cycli per nacht. Dat betekent dat we allemaal ongeveer 7,5 uur aan slaap nodig hebben. Natuurlijk zijn er mensen die meer of minder nodig hebben. We hebben allemaal ons eigen ritme.

 

Maar hoe kom je nu aan die 7,5 uur? Ga niet uit van de tijd dat je naar bed gaat maar ga uit van de tijd dat je moet opstaan. Als bij jou om 6.30 uur de wekker gaat dan dien je dus om 23.00 uur in bed te liggen.

 

Hou dit ritme 10 dagen vol. Als je dit volhoudt dan word je vanzelf voordat de wekker gaat al wakker. Dit betekent wel dat je dit ritme ook in het weekend moet volhouden. Dus niet gaan uitslapen in het weekend. Als je later naar bed gaat en uitslaapt, verstoor je het ritme. Dat is ook de reden dat de maandagochtend vaak zo vervelend aanvoelt.

 

Maar wat als je nu niet meteen in slaap valt om 23.00 uur? Er zijn drie simpele trucs om te zorgen dat je makkelijker in slaap valt:

 

    1. Zet je wekker, bijvoorbeeld op je mobiel, om 22.30 uur. Ga je dan klaarmaken om naar bed te gaan, zodat je om 23.00 uur ook echt in bed ligt (met het licht uit!).
    2. Werk je de hele dag met de computer en ga je ook 's avonds vaak nog door dan is het verstandig om een blauwfilter slaapbril op te zetten. Door een blauwfilter bril te dragen wanneer je 's avonds nog even op je iPad, tablet of smartphone wilt kijken, voorkom je dat er een rem ontstaat op je melatonine aanmaak. Het maakt je ook rustiger en daardoor slaap je beter. Bekijk hier onze blauwfilter slaapbrillen. De blauwfilter slaapbril kun je ook gebruiken als je 's morgens uit je nachtdienst komt en naar huis rijdt.
    3. Zoek het zonlicht op zodra je wakker bent. Of je nu je krant gaat lezen op de veranda/in de tuin of voor het raam gaat staan, 15 minuten zonlicht helpt je om een goed slaapritme te creëren.

 

Wil je beter leren slapen? Bekijk dan eens onze online Slaapcursus Leer Beter Slapen.

Natuurlijk Beter Slapen met Slaapcoach.nl, WELterusten.

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden