9 Verrassende redenen om meer te slapen

9 Verrassende redenen om meer te slapen

Wat voor verschil kan een extra uurtje slaap nou uitmaken? Misschien wel eens heel veel, zeggen de experts. Studies laten zien dat het verschil tussen genoeg slaap en net te weinig slaap effect heeft op je gezondheid, humeur, gewicht en zelfs op je seksleven!

Het aantal uur dat iemand aan slaap nodig heeft verschilt per persoon maar ligt gemiddeld tussen de 7 en 8 uur. Slaap jij minder dan deze aanbevolen richtlijn? Dan geef ik je hier 9 verrassende redenen om je tv uit te zetten, de lichten uit te doen en een uurtje eerder je bed in te duiken.

1. Betere gezondheid

Goed slapen maakt je niet immuun voor ziektes, maar verschillende studies hebben aangetoond dat er wel degelijk een duidelijk link ligt tussen slaaptekort en een aantal serieuze gezondheidsproblemen als hart en vaat ziektes, hartaanvallen, diabetes en obesitas.

In de meeste gevallen zorgt (chronisch) slaaptekort pas voor serieuze problemen na een aantal jaren. Dit is misschien wel het gevaarlijke eraan omdat je het hierdoor niet direct linkt aan slaaptekort... ‘’Ik slaap immers toch al jaren 6 uur per nacht’’

Echter zijn er ook korte termijn problemen die worden veroorzaakt door niet minder dan één slechte nacht. Denk aan concentratieproblemen, vermoeidheid en meer drang tot (ongezond) eten.

2. Beter seksleven

Volgens een enquête gehouden door de National Sleep Foundation (USA), geeft 26% van de mensen aan dat hun seksleven er onder lijd dat men simpelweg vaak moe is. Er is bewezen dat bij mannen een te kort aan slaap resulteert in een lager testosterongehalte. Al is de exacte link tussen beiden niet duidelijk.

Te weinig slaap kan je liefdesleven natuurlijk ook minder direct beïnvloeden. Geen energie om leuke dingen samen te ondernemen, of een slecht humeur zullen ook geen positieve bijdrage leveren!
 

3. Minder pijn

Als je pijn hebt, zowel chronisch of een acute pijn door een blessure of verwonding, kan genoeg slaap er aan bijdragen dat je minder pijn voelt! Verschillende studies hebben aangetoond dat er een relatie bestaat tussen slaap en iemand pijngrens. Wanneer iemand onvoldoende slaapt krijgt men ook een lagere pijngrens. Helaas kan pijn er juist weer voor zorgen dat je slechter slaapt.
 

4. Minder kans op verwondingen en blessures

Goed slapen kan je extra bescherming bieden. Slaaptekort is gelinkt aan veel tragische ongelukken. Het Amerikaanse Institute of Medicine schat dat 1 op de 5 auto ongelukken in de VS wordt veroorzaakt door vermoeid rijden wat neerkomt op 1 miljoen auto ongelukken per jaar!

Bijna ieder soort ongeluk overkomt je eerder wanneer je vermoeid bent. Door onder anderen een gebrek aan concentratie of een lager reactievermogen. Denk bijvoorbeeld aan struikelen, en veel huishoudelijke ongelukken zoals jezelf in de vinger snijden tijdens het koken.
 

5. Beter humeur

Voldoende slaap zorgt er niet direct voor dat je het zonnetje in huis bent, maar je zult vast wel eens gemerkt hebben dat je sneller geïrriteerd bent als je vermoeid bent. Maar dat is niet alles, te weinig slaap verstoort de interne regeling en controle van je emoties. Als je oververmoeid bent zul je eerder naar iemand uithalen, sneller huilen, of juist ongecontroleerd (en ongewild) te lachen.
 

6. Meer controle over je gewicht

Genoeg slaap help je om je gewicht onder controle te houden (of krijgen). En vice versa verhoogt slaaptekort de kans op overgewicht. Hoe kan dit!? Deels is dit een gedragsprobleem. Wanneer je moe bent zal je doorgaans minder energie hebben om jezelf aan te zetten om te gaan sporten, of om een gezonde maaltijd te koken. Op de bank gaan liggen of een snelle ongezonde hap klaarmaken kan dan verleidelijk zijn.

Deels is het ook fysiologisch probleem. Het hormoon leptine speelt een belangrijke rol als het gaat om het voelen dat je ‘’vol’’ zit en dus geen honger meer hebt. Onvoldoende slaap resulteert erin dat dit hormoon niveau daalt. Het resultaat is dat vermoeide mensen simpelweg hongeriger zijn, en het lijkt erop dat hongerige mensen dan ook een speciale voorkeur hebben voor calorierijke en vette hap.
 

7. Helderder denken

Wel eens ontwaakt na een slechte nacht slapen, verward en dromerig, en dat gevoel dat het maar niet lukt je brein uit die 1e versnelling te krijgen?

Slaaptekort beïnvloed hoe je brein denkt. Het heeft een negatief effect op je bewustzijn, aandacht en je vermogen om (juiste) keuzes te maken. Studies hebben aangetoond dat vermoeide mensen wel degelijk slechter zijn in het oplossen van logische- of wiskundige problemen dan wanneer meer goed uitgerust is. Ook is de kans groter dat je vreemde fouten maakt zoals het opbergen van je sleutels in de koelkast, om maar even een extreem voorbeeld te geven.
 

8. Beter geheugen

Vergeetachtig? Slaaptekort kan daar wel eens de oorzaak van zijn! Studie heeft uitgewezen dat wanneer we slapen, ons brein de gebeurtenissen van de dag verwerken en opslaan. Bij onvoldoende slaap kan het voorkomen dat bepaalde herinneringen niet juist worden opgeslagen en verloren gaan.

Er zijn ook studies die hebben aangetoond dat slaap voorkomt dat je valse herinneringen ontwikkeld. Bij een experiment waarbij een testgroep verschillende woorden te zien kreeg en later werden getest wat ze hiervan konden herinneren, bleek dat vermoeide mensen vaker met woorden kwamen die ze helemaal niet te zien hadden gekregen.
 

9. Sterker immuunsysteem

Kan voldoende slaap je behoeden voor die irritante verkoudheid? Een studie heeft de proef op de som genomen en dit getest. Onderzoekers hebben het slaapgedrag van een testgroep van 150 personen gedurende twee weken gemonitord en ze vervolgens blootgesteld aan een verkoudheid virus.

Personen die 7 uur of minder sliepen per nacht hadden een 3 keer zo grote kans om ziek te worden dan de personen die 8 uur of meer sliepen per nacht. Dit is een relatief klein onderzoek waardoor we niet van feiten kunnen spreken, maar opvallend is het op zijn minst.

Hoe dan ook kan het geen kwaad voor je immuunsysteem om 8 uur te slapen als je die mogelijkheid hebt!


Natuurlijk Beter Slapen met Slaapcoach, WELterusten.



Bron: WebMD

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden