Nieuwe richtlijnen voor gezonde slaap door de National Sleep Foundation.

Nieuwe richtlijnen voor gezonde slaap door de National Sleep Foundation.

Na onderzoek van de National Sleep Foundation weten we nu hoe de perfecte slaap er zou moeten uitzien. Hoe lang je zou moeten slapen, hoe snel je in slaap zou moeten kunnen vallen en hoe lang je wakker mag liggen zonder dat je meteen een slaapprobleem hebt.

Basis slaapvoorwaarden

Voor het eerst heeft het Amerikaanse slaapinstituut de National Sleep Foundation richtlijnen opgesteld voor een goede nachtrust. De stichting vergeleek 277 verschillende slaapstudies en formuleerde op basis daarvan vier basis voorwaarden voor een goede en gezonde nachtrust.

 

  1. Ten minste 85 procent van de tijd die je in bed doorbrengt, daadwerkelijk in slaap zijn;
  2. In minder dan 30 minuten in slaap vallen (binnen 60 minuten als je 65 jaar of ouder bent);
  3. Niet vaker dan eenmaal per nacht langer dan 5 minuten wakker zijn (of twee keer per nacht 5 minuten bij 65-plussers);
  4. Bij elkaar opgeteld niet meer dan 20 minuten wakker liggen tussen het moment dat je 's avonds in slaap valt en het moment dat je 's ochtends weer opstaat.

 

Hoeveel slaap heb je nodig?

Het nieuwe onderzoek geeft ook nieuwe adviezen over de hoeveelheid slaap naar leeftijd categorie die worden aanbevolen.

 

Pasgeborenen (0-3 maanden): 14 tot 17 uur per dag (dit was 12-18 uur)

Baby (4-11 maanden): 12 tot 15 uur per dag (dit was 14-15 uur)

Dreumes (1-2 jaar): 11 tot 14 uur (dit was 12-14 uur)

Peuters en kleuters (3-5 jaar): 10 tot 13 uur (dit was 11-13 uur)

Scholieren (6-13 jaar): 9 tot 11 uur (dit was 10-11 uur)

Tieners (14-17 jaar): 8 tot 10 uur (dit was 8.5 – 9.5 uur)

Adolescenten (18-25 jaar): 7 tot 9 uur (dit is een nieuwe leeftijdscategorie)

Volwassenen (26-64): 7 tot 9 uur (dit blijft het zelfde aantal uren slaap)

Ouderen (65+): 7 tot 8 uur (dit is een nieuwe leeftijdscategorie)

 

De aanbevelingen zijn het resultaat van meerdere ronden van consensus stemming na een uitgebreid overzicht van gepubliceerde wetenschappelijke studies over de slaap en de gezondheid. Het deskundige panel omvatte zes slaap deskundigen en experts uit  verschillen organisaties die zich richten op slaap.

 

 "Dit is de eerste keer dat een professionele organisatie leeftijdsspecifieke aanbevolen geeft over slaap duur op basis van een strenge, systematische review van de wereld wetenschappelijke literatuur met betrekking slaapduur voor de gezondheid, prestaties en veiligheid," zegt doktor Charles A. Czeisler, voorzitter van het bestuur van de National Sleep Foundation, hoofd van de slaap en circadiane stoornissen op Brigham en Women's Hospital en Baldino Professor of Sleep Medicine aan de Harvard Medical School. "

 

Lees het hele onderzoek op:

National Sleep Foundation's sleep quality recommendations - first report 

 

Dit gebeurt er met je als je slaapt.

 

 

Bron: The National Sleep Foundation & RTL nieuws

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden